For Helsepersonell

Mange behandlere og diagnostikkere er godt kjent med både trykkbølge og ultralyd-diagnostikk. På denne siden vil jeg forklare bakgrunnen for denne undersøkelsen og behandlingen.

28-2.jpg

Diagnostisk ultralyd

DUS (Diagnostic Ultra Sound) har vært brukt i mange år, men det er først de senere år det har blitt "vanlig" i fysikalske klinikker. Dette er dels fordi kurs og utdanning har blitt lettere tilgjengelig og mye fordi apparatene har blitt billigere og bedre. Fordelen med ultralyd er at man får smale snitt av vevet med høy oppløsning. Det er derfor lettere å se rupturer, kalk og veske som man ellers kunne gått glipp av på MR. På sener kan man trygt si at det er bedre enn MR. Men en metode er dessverre ikke bedre enn klinikeren som utøver den. Derfor er den største feilkilden innen DUS personen som tolker bildene.

DUS er ikke ment som et verktøy som man bruker alene. Det er alltid grunnet i klinisk undersøkelse og grundig anamnese. Dersom man undersøker et segment bør man på forhånd ha gjort seg en formening om hva man kommer til å finne. Klinikken er fundamentet og DUS bekrefter eller avkrefter det man mistenker på bakgrunn av klinisk testing.

Trykkbølge

ESWT (Extracorporal Shock Wave Treatment) har sitt opphav i naturlige fenomener som har blitt "temmet" til terapeutisk bruk. Den vanligste behandlingsformen er R-SW (Radial Shock Wave). Dette er med "pistol" som påfører ballistisk energi til vevet ved at et prosjektil treffer en applikator som gir trykkbølger nedover i vevet. Det har vist seg som en av de mest effektive behandlingsmetodene mot senebetennelse og muskelsmerter.

F-SW (Focused Shock Wave) er en mer avansert teknologi enn RSW. Den er i prinsippet er den samme som brukes inne lithotripsy (knusing av nyrestein). Den gjør samme jobben som R-SW på senebetennelse, men mer effektivt. Dette er fordi den i tillegg til å stimulere til økt blodgjennomstrømming også stimulerer cellemembran og cellemetabolismen til økt regenerasjon (se The versatile effects and usage of shock waves in medicine). Dette gjør den også egnet til å behandle en rekke indikasjoner som ikke er mulig å behandle med R-SW. Det gjør at kombinasjonen av disse gir enestående resultater på kroniske og subakutte plager.

Men som med DUS er heller ikke ESWT noe som kan ligge alene i verktøykassa. I mange tilfeller kan ESWT fjerne symptomer og ofte plagen, men kommer man ikke til bunns i den opprinnelige årsaken vil plagen ofte komme tilbake. Derfor er det viktig å korrigere, forebygge og forhindre tilbakefall. Det er heldigvis lettere å gjøre dersom man har fjernet symptomene.

Kontraindikasjoner for bruk av ESWT:

• Blodkoaguleringsforstyrrelser
    • Graviditet
    • Kreft
    • Hissige revmatiske sykdommer i affektert område
    • Pacemaker (i området)
    Sepia-Hand-Piece-shock-Wave.jpg