Hva er trykkbølgebehandling?

Behandling med radierende trykkbølge og fascia applikatorer

Trykkbølge, ESWT, Shockwave, Sjokkbølge, kjært barn har mange navn. Men alle refererer til samme type behandling. Behandlingen brukes i de fleste tilfeller til behandling av senebetennelser, men med det som kalles fokuserende trykkbølge er bruksområdene langt flere.

Det finnes to ulike trykkbølger. En kalles radierende trykkbølge og er den vanligste, men har dessverre en del begrensninger. Den gir et slag på overflaten av vevet og deretter sprer (radierer) trykkbølgen ned i vevet. Den er effektiv i behandling av muskler og større overflater. Den er lett å kjenne igjen ved det pistolformde håndstykket og relativt høye støynivået.

Radierende(t.v.) og fokuserende trykkbølge

Den andre trykkbølgen kalles fokuserende trykkbølge og er mindre vanlig. Den refereres noen ganger også til som sjokkbølge. Dette er en mer avansert teknologi som gir et fokuspunkt inne i vevet med høy akustisk energi. Det er samme teknologi som brukes til knusing av nyresteiner, men med lavere energi. Den er svært effektiv til å behandle en rekke plager fra alvorlige skader til plagsomme vondter.

Behandling med fokusert trykkbølge

Noen har erfaring med at trykkbølge er en smertefull behandlingsmåte, men dette har også heldigvis blitt mye bedre med årene. Selvom det fortsatt er forbundet med et visst ubehag, er det ikke nødvendig med store smerter for å gjennomføre en effektiv behandling.

Ta gjerne kontakt med meg hvis du har spørsmål.