Fysioterapeut Christian L. Enstad

Senebetennelse eller tendinopati

også kalt tendinitt eller tendinose

Sener er bindevev som går mellom muskler og bein. Alle muskler som står for bevegelse av ledd har sener i begge ender. Senene er laget av et kraftig kollagenholdig stoff som gjør at de kan tåle enorm belasting. Men av ulike grunner kan senene bli betent. Dette skjer som regel på grunn av overbelasting, arrvev, kalknedslag, eller skade.Det er ikke en betennelse med bakterier, men en steril betennelse. Dersom det er en skade på senen er betennelse en god ting. Det er kroppens reparasjonsprosess. Men noen ganger fører ikke denne reparasjonen i mål og kroppen blir gående med en uhensiktsmessig betennelse.

acids-update-ways-art-anatomy-reference-orbital-abdominal-contains-insertion-lung-aortic-arch-gallbladder.png

Vanlige typer senebetennelse

• Supraspinatus tendinitt: Smerter i skulder og overarm
• Subscapularis tendinitt: Smerter i skulder
• Tennis albue/lateral epikondylitt: Smerter i albue og underarm
• Golf albue/medial epikondylitt: smerter i albue og underarm
• De Quervain tenosynovitt: Smerter ved basen av tommelen

• Trochanter tendinitt: Smerter i hofte
• Jumpers knee/patella tendinitt: Smerter på nedsiden av kneskålen
• Runners knee/ITBS: Smerter i på utsiden av kneet
• Akilles tendinitt: Smerter bak på ankelen og hælen
• Plantar fasciit: Smerter under hælen

Diagnostikk og behandling

Senebetennelser diagnostiseres gjennom samtale, klinisk undersøkelse og bildediagnostikk. Senebetennelser er ofte mer smertefulle under eller etter aktivitet. Smertene kan oppleves som skape under aktivitet og verkende etter aktivitet. Noen ganger avtar smertene når man har blitt varm under trening, men tiltar ingen etter treningen. Det kan være tidvis være ganske intens verking. Den kliniske undersøkelsen består av å prøve og isolere hvilke strukturer som er påvirket og hvordan det utarter seg. Etter man har kartlagt det er ultralyddiagnostikk et fantastisk verktøy for å bekrefte eller avkrefte det man har avdekket i den kliniske undersøkelsen. Da kan man se hva årsaken til plagen er. Om det være seg kalk, en rift i senen eller en overbelasting.

Det finnes flere måter å behandle en senebetennelse på. Det letteste du kan gjøre på egenhånd er det som kalles eksentrisk trening. Da bruker du den affiserte muskelen/senen til å bremse en bevegelse. Det vil si at hvis muskelen du vil trene eksentrisk er en av musklene som bøyer albuen, starter du med albuen helt bøyd så holder du igjen mens albuen strekkes ut ved hjelp av en vekt eller strikk. Det kan være en fordel med noe hjelp til å finne de rette øvelsene om du ikke har erfaring med det fra før. Dersom dette ikke hjelper tilstrekkelig, finnes det også noen andre behandlinger. Trykkbølgebehandling er blant de mest effektive behandlingene på senebetennelser. Det er en behandling som forsterker kroppens egne prosesser og har derfor svære få, om noen, bivirkninger. Det mest effektive er fokusert trykkbølge. Nåling eller dry needling også en teknikk som brukes. Denne behandlingen går ut på at man bruker en nål til å lage små sår i senen som kroppen reparerer sammen med skaden som har forårsaket betennelsen. Av farmakologiske behandlinger er NSAIDs (betennelsesdempende piller som IBUX, Voltaren, voltarol osv.) og kortison injeksjon vanlig. Begge disse behandlingene er betennelsesdempende og fjerner derfor symptomene uten å nødvendigvis fjerne årsaken til symptomene. Du bør derfor prøve andre muligheter før de farmakologiske. Dersom ingenting annet virker er operasjon også mulig på en del typer senebetennelser, men dette er selvfølgelig siste utvei.

Ikke bare senebetennelse

Senebetennelser kan utarte seg litt forskjellig ulike steder på kroppen. Noen steder er det ikke bare senen som er betent, men kanskje seneskjeden. Det er heller ikke uvanlig at smerten kjennes mest i den omkringliggende muskulaturen selvom skaden er på senefestet. Derfor er riktig diagnose avgjørende for riktig behandling.

Diagnostisk ultralyd

De fleste forbinder kanskje ultralyd med fosterundersøkelser hos gravide, men det er langt i fra det eneste det brukes til. Fordi er det er en undersøkelse som kan gjøres under bevegelse er det en unik måte å se musklenes samspill på. For mange ser det kanskje ut som vilkårlige mønstre av forskjellige grånyanser, men for et trent øye er det et vindu inn i kroppen.

Trykkbølgebehandling

Trykkbølge, ESWT, Shockwave, Sjokkbølge, kjært barn har mange navn. Men alle refererer til samme type behandling. Behandlingen brukes i de fleste tilfeller til behandling av senebetennelser, men med det som kalles fokuserende trykkbølge er bruksområdene langt flere.